Raamattu Nyt - Or Never

Maailma kiehuu ja kuohuu - mitä sanoo Raamattu?

Kodissamme ravintouudistus johti tehosekoittimen ja mehulingon hankintaan. Aamiaiseksi valmistamme hedelmäsmuutteja joissa on luomuhedelmiä, pähkinöitä ja metsämarjoja, ja päivälliseksi juuresmehuja salaattien ja kasvisruoan lisäksi. Idätämme myös erilaisia siemeniä tuoreravinnoksi.

Vääriä ruokailutottumuksia

Tässä jaksossa saamme erinomaisia neuvoja siihen, miten pääsemme eroon vääristä ruokailutottumuksista sekä kuinka tärkeä on ruokavalion uudistaminen terveytemme ja koko elämämme kannalta. Ohjeet Ellen Whiten kirjasta SUUREN LÄÄKÄRIN SEURAAJANA, sivulta 246 eteenpäin:

”Ruokaa ei tule syödä liian kuumana eikä liian kylmänä. Jos ruoka on kylmää, vatsa joutuu käyttämään energiaa sen lämmittämiseen ennen kuin ruoansulatus voi alkaa. Kylmät juomat ovat haitallisia samasta syystä. Kuumien juomien runsas käyttö sen sijaan vaikuttaa heikentävästi. Mitä enemmän nestettä aterioilla nautitaan, sitä vaikeammin ruoka sulaa, sillä nesteen on imeydyttyvä ennen kuin ruoansulatus voi alkaa. Älä syö paljon suolaa, vältä etikkasäilykkeitä sekä maustettua ruokaa ja syö runsaasti hedelmiä, niin tarve juoda suuria määriä aterialla häviää.

Ruoka on syötävä hitaasti ja pureskeltava perusteellisesti. Tämä on tarpeen, jotta sylki sekoittuisi ruokaan kunnolla ja ruoansulatusnesteet aloittaisivat toimintansa.

Toinen vahingollinen tapa on syödä sopimattomana aikana, kuten rajun tai liiallisen liikunnan jälkeen, jolloin ihminen on uupunut ja kuumissaan.Välittömästi syömisen jälkeen hermovoimat joutuvat kovaan kulutukseen, ja jos aivoja tai ruumista rasitetaan ankarasti juuri ennen syömistä tai sen jälkeen, ruoansulatus vaikeutuu. Kiihtyneen, levottoman tai kiireellisen on paras syödä vasta sitten, kun mieli on rauhoittunut.

Vatsa on läheisessä yhteydessä aivoihin. Kun vatsa on huonossa kunnossa, aivojen hermovoimaa tarvitaan auttamaan heikentyneitä ruoansulatuselimiä. Jos tämä tarve toistuu usein, aivoissa syntyy verentungos. Kun aivoja rasitetaan jatkuvasti ja liikunta on vähäistä, yksinkertaistakin ruokaa tulisi syödä niukasti. Heitä pois huolesi ja levottomat ajatuksesi aterian ajaksi. Älä pidä kiirettä, vaan syö hitaasti ja iloisin mielin, sydän täynnä kiitollisuutta Jumalaa kohtaan kaikista Hänen siunauksistaan.

Monet liharuoasta ja muista huonoista, vahingollisista ravintoaineista luopuneet ajattelevat, että koska heidän ruokansa on yksinkertaista ja terveellistä, he voivat vapaasti tyydyttää ruokahaluaan. He syövät liikaa, joskus suorastaan ahmien. Tämä on väärin. Ruoansulatuselimiä ei tule kuormittaa ruoalla, joka laadun tai määrän puolesta rasittaa elimistöä kohtuuttomasti.

Yleinen tapa sanelee, että ruoka tuodaan pöytään ruokalajeittain. Tietämättä mitä seuraavaksi tulee ihminen saattaa syödä vatsan täyteen ruokaa, joka ei ehkä ole sopivinta hänelle. Kun viimeinen ruokalaji tuodaan pöytään, hän ei enää pysy kohtuuden rajoissa. Hän ottaa houkuttelevaa jälkiruokaa, joka ei kuitenkaan ole hänelle lainkaan hyväksi. Jos kaikki ruoat tuotaisiin pöytään heti aterian alussa, jokaisella olisi tilaisuus valita niistä itselleen sopivimmat.

Joskus ylensyönnin seuraukset huomataan heti. Toisissa tapauksissa taas kipua ei tunneta, mutta ruoansulatuselimet menettävät elinvoimansa ja terveyden perusta murenee.

Liiallinen ruoka kuormittaa elimistöä ja synnyttää epäterveen, sairaalloisen tilan. Se vaatii vatsaan kohtuuttoman paljon verta, jolloin raajat palelevat helposti. Ruoansulatuselimet joutuvat kovalle rasitukselle, ja kun ne ovat suorittaneet tehtävänsä, ihminen tuntee itsensä heikoksi ja voimattomaksi. Jotkut, jotka syövät säännöllisesti liikaa, kutsuvat tätä uupumuksen tunnetta näläksi. Sen todellisena syynä on kuitenkin ruoansulatuselinten liikarasittuminen. Ajoittain aivot turtuvat, ja ruumiilliset ja henkiset ponnistukset tuntuvat vastenmielisiltä.

Nämä epämiellyttävät oireet johtuvat siitä, että elimistö on tehtäväänsä suorittaessaan joutunut käyttämään liikaa elinvoimia ja on aivan lopussa. Vatsa sanoo: ”Anna minun levätä.” Mutta monet tulkitsevat heikkouden lisäruoan tarpeeksi. Sen sijaan että vatsa saisi levätä, sitä kuormitetaankin lisää. Tämän vuoksi ruoansulatuselimet ovat usein lopen uupuneet, vaikka niiden pitäisi pystyä suorittamaan tehtävänsä kunnolla.

Sapatiksi ei tulisi varata enemmän tai useamman laatuista ruokaa kuin muiksi päiviksi. Päinvastoin ruoan tulisi olla yksinkertaisempaa ja sitä tulisi nauttia vähemmän, jotta mieli olisi kirkas ja terävä ymmärtämään hengellisiä asioita. Täyteen ahdettu vatsa sumentaa aivot. Voimme kuulla kallisarvoisia sanoja niitä ymmärtämättä, koska sopimaton ruoka on tylsistyttänyt mielen. Monet eivät arvaakaan, missä määrin liiallinen syöminen sapattina tekee heidät kykenemättömiksi hyötymään lepopäivän tarjoamista pyhistä tilaisuuksista.

Ruoanlaittoa on sapattina vältettävä, mutta silti ei ole pakko syödä kylmää ruokaa. Kylmällä ilmalla edellisenä päivänä valmistettu ruoka on lämmitettävä. Ja vaikka ateriat ovatkin yksinkertaisia, niiden on oltava maukkaita ja ruokahalua herättäviä. Etenkin lapsiperheissä on syytä tarjota sapattina jotain erikoista, jotain, jota perhe ei joka päivä saa.

RUOKAVALION UUDISTAMINEN

Vinoutuneet ruokatottumukset on viipymättä korjattava. Jos vatsan pahoinpitely on johtanut ruoansulatushäiriöihin, jäljellä oleva elinvoima on kaikin voimin pyrittävä säilyttämään poistamalla kaikki häiritsevät tekijät. Vatsa ei ehkä koskaan täysin parane huonosta kohtelusta, mutta oikea ruokavalio tulee estämään tilanteen pahenemisen, ja monet toipuvat kokonaan tai lähes kokonaan. Ei ole helppo laatia ohjeita, jotka sopivat jokaiseen tapaukseen. Oikeita periaatteita soveltamalla voidaan ruokailutottumuksissa silti saada aikaan suuria muutoksia, eikä ruoanlaittajan tarvitse jatkuvasti ponnistella herättääkseen ruokahalua.

Kohtuullisuus syömisessä palkitaan henkisellä ja moraalisella voimalla. Lisäksi se auttaa intohimojen hillitsemisessä. Erityisen haitallista ylensyöminen on niille, jotka ovat luonteeltaan velttoja. Heidän tulisi syödä niukasti ja harrastaa paljon liikuntaa. On paljon lahjakkaita miehiä ja naisia, jotka eivät saa aikaan puoltakaan siitä mitä voisivat saada, jos he harjoittaisivat itsehillintää pitämällä ruokahalunsa kurissa.

Monet kirjoittajat ja puhujat epäonnistuvat tässä. Syötyään tukevasti he istuvat työpöydän ääreen lukemaan, opiskelemaan tai kirjoittamaan käyttämättä lainkaan aikaa liikuntaan. Seurauksena on sanojen ja ajatusten vapaan juoksun estyminen. He eivät pysty kirjoittamaan tai puhumaan niin innoittavasti, että se koskettaisi ihmisiä. Heidän ponnistuksensa ovat vaisuja ja hedelmättömiä.

Vastuunalaisissa tehtävissä olevien henkilöiden ja ennen kaikkea niiden, jotka valvovat ihmisten hengellistä hyvinvointia, tulisi omata terävä äly ja nopea käsityskyky. Heidän on vielä enemmän kuin muiden oltava kohtuullisia ruokailutottumuksissaan. Heidän pöydässään ei tule näkyä rasvaisia, raskaita ruokia.

Luottamustehtävissä olevien henkilöiden on päivittäin tehtävä seurauksiltaan kauaskantoisia päätöksiä. Usein he joutuvat ajattelemaan nopeasti, ja tämä onnistuu ainoastaan niiltä, jotka noudattavat ehdotonta kohtuullisuutta. Ruumiillisten ja henkisten voimien oikea harjoittaminen vahvistaa mieltä. Jos kuormitus ei ole liian suuri, jokainen rasitus lisää voimia. Usein kuitenkin sopimattoman ruokavalion seuraukset vaikuttavat kielteisesti niiden työhön, jotka joutuvat laatimaan tärkeitä suunnitelmia ja tekemään tärkeitä päätöksiä. Huonokuntoinen vatsa tekee mielen sekavaksi ja epävarmaksi. Usein se synnyttää ärtyisyyttä, tylyyttä ja epäoikeudenmukaisuutta. Väärien ruokailutottumusten aiheuttama sairaalloinen tila on usein saanut ihmiset luopumaan suunnitelmista, jotka olisivat koituneet ihmiskunnalle siunaukseksi. Samasta syystä on ryhdytty epäoikeudenmukaisiin, tyrannimaisiin, jopa julmiin toimiin.

Tässä on ehdotus kaikille sellaisille istumatyötä tekeville, joilla on riittävästi moraalista rohkeutta ja itsehillintäkykyä: Ota jokaisella aterialla vain kahta tai kolmea yksinkertaista ruokalajia äläkä syö enempää kuin on tarpeen nälän tyydyttämiseksi. Harrasta liikuntaa päivittäin ja katso, hyödytkö siitä vai et.

Ruumiillista työtä tekevien vahvojen miesten ei tarvitse kiinnittää yhtä paljon huomiota ruoan määrään ja laatuun kuin istumatyötä tekevien, mutta hekin omaisivat paremman terveyden, jos harjoittaisivat itsehillintää syömisessä ja juomisessa.

Jotkut toivovat, että heille annettaisiin tarkat ruokailuohjeet. He syövät liikaa ja katuvat sitten sitä, ja niin he jatkuvasti ajattelevat mitä syövät ja juovat. Näin ei tule olla. Kukaan ei voi laatia ehdottomia sääntöjä toisille. Jokaisen on käytettävä järkeään, osoitettava itsehillintää ja toimittava periaatteellisesti.

Kristus on ostanut ruumiimme, eikä meillä ole vapautta menetellä sen suhteen niin kuin itse haluamme. Kaikkien, jotka ovat selvillä terveyden laeista, tulisi ymmärtää velvollisuutensa ja noudattaa niitä, sillä Jumala on luonut meidät toimimaan näiden lakien mukaisesti. Kuuliaisuus terveyden lakeja kohtaan on tehtävä henkilökohtaiseksi velvollisuudeksi. Me joudumme itse kärsimään lain rikkomisesta koituvat seuraukset. Meidän on henkilökohtaisesti vastattava Jumalalle tavoistamme ja tottumuksistamme. Siksi meidän ei tule kysyä: ”Miten maailma menettelee?” vaan: ”Miten voin yksilönä hoitaa Jumalan minulle antamaa ruumista?””

Kristus on ostanut meidät kallilla verellään. Me emme ole enää Saatanan orjia, vaan vapauteen Kristus on vapauttanut meidät (Gal.5:1). Jumalan tahdon tekeminen on todellista vapautta, iloa ja terveyttä Kristuksessa. Jumala siunatkoon sinua ja läheisiäsi. Aamen.